Saturday, June 13, 2009

Cerita Dulu2

5.45 ptg, time tengah tunggu tren, aku tetiba tergelak besar.

****

“Pedro, bila awak dah besar nanti nak jadi apa?,” soal Pn Krutz.

“Ahli bomba, seperti ayah saya!,” jawablah Pedro sambil tangan menembak-nembak. Apa yang ditembak aku tak tau, ntah maybe konfius antara ahli bomba dengan sheriff.

“Marion? Bagaimana dengan awak?.” Terus Marion jawab, “pejuang negara seperti Hitler”. Suka hati kau la Marion, fikir aku.

“Dan kamu?”, cikgu aku tanya lagi.

“…Pelukis…”

“…Arkitek…”

“…Ahli gusti…”

“…Doktor…”

Dan bile turn aku…. “Bagus. Anton pulak?’

“Mmmm…. Saya nak sangat jadi macam Kenny Rogers”,

KAHKAHKAH. Satu kelas tetibe gelak besar. Semua orang ingat Kenny Rogers tu restoran makan je. Buku ilmiah tak nak baca. Dengan cikgu-cikgu hentam gelak. Aku nak jadi dia sebab si Kenny Rogers tu nyanyi best. Kawan-kawan aku semua tu tak belajar sivik ke? Tak reti hormat cita-cita orang seperti aku yang berwawasan besar ni ke? Disebabkan malu yang melampau, terus aku tukar cita-cita aku dengan profesion yang lebih dikenali seperti pemilik restoran.

No comments: