Tuesday, June 2, 2009

Cerita pelik Anton

Hari ni hari sekolah. Mak dah gosok baju kurung biru aku kemas-kemas. Lagi seminit pukul tujuh, mata aku tetap kuyu. Aku sarung kain dan baju perlahan-lahan takut ronyok, kemudian aku renung stoking dalam-dalam; “tak sukanya pakai stokin”, aku kata... Lepas minum Milo aku jenguk kucing kat luar rumah.

 

“Seronok jugak jadi kucing, tak yah tinggal kan rumah, boleh temankan mak”, rungut aku.

 

Sampai je aku kat sekolah loceng dah berbunyi. Hari yang membosankan bermula sekali lagi selepas cuti panjang. Ingat nak putar balik masa tu kepada dua minggu yang lepas. Tapi lepas difikir-fikirkan, tak nak lah!. Aku tak nak harungi hari teruk aku; kena marah ngan mak sebab pecah kan cermin make-up dia.

 

Aku kat dalam kelas. Ada 33 orang semuanya dalam kelas. Itu pun dia Mario dan Carlo. Asyik muka yang sama je. Semua muka yang sama langsung takda yang baru. Jam baru pukul 8.30 pg. Pengetua pun belum sarapan lagi aku rasa. Aku ambik tempat di penjuru kelas, duduk belakang Carlo. Mata aku memang dah tinggal seinchi lagi nak tertutup, nasib baik si Mario ni datang tegur hempuk kepala aku.

 

Perangai si Mario ni memang buruk aku kata. Sebab suka eksyen-mengeksyen, kali ni botol air baru dia. Memang cantik aku tak tipu. Sebabkan dahaga aku buat belek-belek sambil memuji dia dan minum seteguk dua. Katanya bapak dia belikan untuk dia dari Indonesia. Aku buat-buat percaya sebab pedulik apa aku dengan bapak dia.

 

Cikgu Sains aku masuk mula kan pelajaran. Cantik dia hari ini berbaju merah bunga-bunga. TIBA-TIBA… kriiiing…!! Loceng sekolah dah bunyi melambangkan sekolah dah tamat pada hari itu. Aku tengok budak lain semua dah pikul beg standby nak balik. Aku tengok atas meja aku ada buku latihan sejarah. Pelik. Setahu aku, aku baru masuk kelas nak belajar Sains. Apa yang aku ingat ayat terakhir Cikgu Shamsiah cakap ialah…

 

“baiklah murid-murid, sila buka…”

 

Buka apa aku tak pasti tapi hari tu amat pelik bagi aku. Mungkin penangan curi-curi minum air Mario. Sampai sekarang tak ada siapa yang tahu pasal cerita ni. Kekadang sambil aku kayuh basikal mahupun potong sayur aku masih terfikir akan kepelikan ini. Aku masih pelik.

No comments: