Sunday, June 7, 2009

Salah siapa

Bangun je dari tidur aku terus rasa lapar. Terbayang jugak nasi lemak ayam dengan teh tarik. Tanpa fikir perkara pertama ‘menggosok gigi’ aku terus lompat dari katil dan berlari ke dapur. Rumah aku sunyi sepi menanda takda siapa kat rumah. Alamak. Tak da apa yang tinggal cuma ada megi sebungkus je.

“Kalau nak masak ni, confirm kena tunggu 5 minit ni”, otak aku tiba-tiba terfikir. Disebabkan itu, aku sepantas kilat bertandang ke rumah jiran, Carlo. Rumah dia taklah jauh sangat, adalah 6 tapak je dari rumah aku. Pintu tak berkunci, aku masuk terus berjalan ke dapur.

Eh... Encik dan Puan Basten tengah tengok tv, cerita kartun lagi. Mereka berdua nampak terkejut kehadiran aku kat situ sampai Puan Basten ternganga bulat. Jadi, elak keadaan jadi kucar kacir, aku terus ucap ’Selamat Pagi’. Berjalan terus ke belakang, akhirnya aku jumpa Carlo yang tengah breakfast lempeng dengan abang dia yang hensem tu, Ricardo.

”Carlo, aaa aku naik seram bila takdaa siapa kat rumaah akuu. Jadi aku terus ke rumah kau. Boleeh la breakfast skali”, terpaksa aku menipu sunat sambil tarik kerusi dan duduk. Carlo dan Ricardo memang nampak terkejut. Aku cakap lagi....

” Dey... Carlo, tak payah lah tenung-tenung aku. Bak sini pinggan”.

Memang pelik perangai keluarga Basten ni hari tu. Macam tak pernah tengok aku lepak rumah diorang. Pinggan yang diminta tak dapat-dapat, terus buat aku ambik sendiri kat rak kiri. Apa yang ditenung-tenung dek dua orang kawan aku ni, malas aku nak ambik kisah. Yang pasti aku dapat isi perut ni. Lepas habis sepinggan aku tengok Ricardo dan Carlo masih tercengang.

“Woi..! Kenapa korang berdua ni!!!”, bentak aku tiba-tiba. ”Apasal ha? Macam aku tak pakai baju!”. Angin aku dah naik meluap-luap. Panas hati dah sama panas dengan suhu mikrowave.

Tiba-tiba Carlo bersuara. “Nah. Ambik ni. Kau balik dulu, lepas dah ok baru kau datang balik, kita breakfast sama-sama, Aku pun dah lama nak pulangkan kat kau, bukan sengaja nak simpan lama-lama”.

Sekali aku dihulur seluar pendek bunga-bunga aku yang dah lama Carlo pinjam tak pulang-pulangkan. Aku masih pelik. Aku tanya dia balik kenapa.

”Tu.. tu... kau lupa sarung seluar ke apa. Aku tau la aku simpan seluar kau dah berkurun lamanya. Tapi takyah la ko nak wat trick seksi mintak balik seluar kau”.

Apa lagi, lari la aku balik rumahhhhhhh....!

2 comments:

Aim.An.Enigma said...

kekeke..xleh blah ar..ader ker En. & Pn. BAsten tgok kartun..citer aper? Tom & Jerry? ker Mr. Bean yg animated tuh?..=D Btw..ak rasa salah mamat Carlo ar..dier pinjam sluar..xreti2 pulang balikk..so..Anton tu xde sluar ar nk pkai..hu2..=P

E. said...

hahha.. nice way of thinking la you.
neway, carlo tu actually is a girl.
but its ok to drop down a comment here. Terima Kasih.