Monday, June 1, 2009

Kisah satu

Habis je sekolah pagi, aku mesti balik rumah sebab nak makan dengan mak. Yang bestnya bila mak masak lauk favaret aku ikan goreng dan sayur tempe. Lepas makan, aku guling-guling jap atas katil. Lagi sepuluh minit sebelum asar aku gerak pergi zohor, kendian tunggu asar. Lepas asar je aku terus sarung sepatu berjalan ke padang.

 

Sesampai je aku kat padang, semua budak-budak tengah syok main. Memang main tak ingat dunia. Walaupun padang ade sikit becak tapi diorang bedal je. Petang-petang seperti biasa aku, Mario dan Carlo akan lepak kat padang yang terletak nun jauh sebelah masjid. Aku jalan ke arah mereka.

 

“Weh,  ko kan perempuan. Mane boleh main bola!” kata Mario.

 

Aku diam je padahal telinga aku dah kebas-kebas dek malu akibat Mario jerit kat aku. Aku tengok sekeliling. Memang jelas semua yang ada kat padang tu semuanya budak lelaki yakni jauh berbeza dengan jantina aku, perempuan.

 

 

****

 

Jam menunjukkan pukul 2.30 pagi. Aku bangun dari sofa dan capai kontrol astro yang ada kat sebelah tv. Aku tengok sekeliling, memang semua penghuni rumah ni dah tidur. Maknanya tinggal aku seorang je yang celik. Eeehh! Seram plak.

 

Tv dah on. Aku nampak iklan je. Lagi 10 minit nak dekat 2.45 pagi, maknanya sekarang ni dah 2.35 pagi. Aku alih channel yang aku nak, 812 ESPN.

 

“Fuh… Nasib belum terlepas”, bisik hati aku sambil capai dua paket cekedis.

No comments: