Thursday, November 11, 2010

Sepetang di Kopitiam Mr Jacob

Kopitiam Mr Jacob penuh tak macam biasa. Bising, penuh dan pelik. Ada pesta ke? Jawapannya tidak. Ada gadoh-gadoh ke? Jawapannya tidak. Mungkin rezeki Mr Jacob hari ni lebih sikit dari biasa. Yelah beristeri barulah katakan. Kedai bukak dari 9 pagi sampai 10 malam, terkenal dengan tayangan gusti setiap malam. Fuh! Penuh memang penuh. Sampai nak jalan pun terasa sentuhan membara itu. (Euuuw) Petang Sabtu, Anton, Carlo dan Mario singgah sekejap minum-minum kat sana. Carlo nak jumpa Hailer, kawan sekolah dulu 

"Cepat! Meja kosong!", jerit Carlo cecah 500 hertz tak silap. 

Apa yang penting sangat meeting hari tu Anton tak pasti, tapi jelas sekali yang mereka semua perlu jumpa Hailer. Cerita sikit pasal Hailer, dia ni hensem, tapi itu Anton tengok dalam gambar la. Selain tu, putih gebu mcm keluarga DeCarpio dan yang paling penting ada Ferrari kuning sebijik. Lagi sekali, semuanya ada dalam gambar.  Perut dah lapar, panggil Mr Jacob lima kali baru dia datang, rasa nak marah, tapi tak baikkan. Nasib, Hailer pun sampai. 

Cerita bukan main panjang, tapi motif dan objektif perjumpaan masih kelabu. Cuma Carlo dan Hailer saja yang berborak. Pelik pulak bila mereka gelak Anton dan Mario juga turut gelak. Mungkin gelak sinis berbaur tak faham barangkali. Tapi biarkan, nak lepas rindu katakan, asalkan menu harini percuma.

Baru Anton nak tambah order, Hailer cuba undur diri. Katanya ada show, tak tanya pulak show apa atau tiket free. Untung-untung dapat tiket F1 pasti beruntung! Bukan sengaja lambat keluarkan duit tapi Hailer lagi pantas dahulukan duit. Tak sia-sia Hailer wakil lawan pedang dulu masa sekolah tinggi. Orang kata dia jaguhan, menang banyak piala. Itu semua juga ada dalam gambar. Katanya nak belanja. 'Fuh! Alhamdullilah', pikir Anton dalam hati yang merasakan duit makin pendek dari hari ke hari, semakin dikejar semakin tak dapat. Biarkan Anton bermonolog sekejap sambil muka serius kening berkerut merenung ke lantai kotak-kotak ala-ala retro. 

'Eh nanti! 25 sen!', tak sengaja terjerit kuat, Anton senyum sambil selamba ambil baki sen dari kashier dan pass kan kat Hailer. 'Rugi woooooo'. 

Apa yang Anton tak sedar, 25 sen tu bukan baki untuk tambang bas tapi tips untuk Mr Jacob. Disebabkan malu yang amat, Hailer terus pulang tak toleh ke belakang sekalipun. Dan tiada siapa pernah lagi datang minum kat kedai kopitiam Mr Jacob. Tak tahu bagaimana pulak dengan Anton. :)

3 comments:

little ain said...

HAHAHAHAHA!

mane butang like ni ten?
nak like. ngeh ngeh ngeh. lawak!

E. said...

hahaha. ain ingat ini fesbuk? mana ada butang loike.

Unknown said...

payanh jugak aku mau faham cerita nie..name2 xdikenali...susah mau byg